Feedback geven in de turnsport; wanneer is het wenselijk?
In de turnsport werken we veel met het geven van feedback. Wanneer het wordt gegeven, koppelen we informatie terug. Deze informatie kan vanuit het lichaam zelf komen (visueel of uit bewegingen), we noemen het dan interne of intrinsieke feedback. Ook kan de informatie vanuit de train(st)er, coach, ouders of vanuit video beelden komen, we noemen het dan externe of augmented feedback. In deze blog vertellen we je er alles over, in relatie tot de turnsport!
Externe feedback
Externe feedback kan onderverdeeld worden in 2 soorten, namelijk kennis over de resultaten (in de literatuur heet dit Knowledge of Results) en kennis over performance (in de literatuur heet dit Knowledge of Performance).
Kennis over de resultaten (KR) gaat vooral over hoe succesvol een element is uitgevoerd (het gaat om het resultaat). De turn(st)er kan na deze vorm van terugkoppeling het element op een andere manier proberen uit te voeren om een ander resultaat te behalen.
Kennis over performance gaat vooral over de manier waarop het element is uitgevoerd. Het geeft terugkoppeling over de kwaliteit van de uitvoering; bijvoorbeeld over de voetplaatsing bij een element op de balk. Deze vorm kan naast extern ook intern zijn.
In de volgende afbeelding is bovenstaande informatie samengevat:
Feedback geven met video
- Het kan maken dat er minder beurten nodig zijn om een element te leren (of om hem technisch goed uit te voeren)
- Video feedback kan zowel gebruikt worden door beginnende turn(st)ers als door meer ervaren turn(st)ers, je niveau of divisie maakt dus helemaal niks uit in het gebruik van video feedback
- Het kan naast de elementen ook de communicatie verbeteren
- Bij het gebruik van video feedback blijkt het effectief te zijn om zowel de goede als de slechte beurtjes te filmen
- Het blijkt daarnaast ook effectief te zijn om de turn(st)er zelf te laten kiezen wanneer zij de video terugkijken. Leg de controle dus ook bij hen neer in plaats van alleen bij jou als train(st)er
Sociaal leren
Het effect van terugkoppeling via video komt ook op een andere manier terug in de wetenschap. Er zijn namelijk verschillende leertheorieën in de literatuur te vinden. Zo heb je klassiek en operant conditioneren en het gebruik van deze twee leertheorieën in de turnsport. Een derde leertheorie is het sociaal leren.
Deze theorie is zeker in deze corona periode (waarin we wat meer thuis zitten en wellicht aangepast trainen) extra toepasbaar en sluit aan bij het onderwerp video feedback. Bij het sociaal leren wordt er niet uitgegaan van directe feedback of beloningen van de train(st)er, waar dit bij klassiek en operant conditioneren wel het geval is. Bij het sociaal leren wordt er geleerd door te observeren of door verbale instructies op te nemen.
Het toepassen van sociaal leren
Een aantal voorbeelden die bruikbaar zijn om ‘sociaal leren’ toe te kunnen passen zijn de volgende:
- Je favoriete turn(st)er of vereniging volgen op Social media. Hoe voert hij/zij de elementen uit? Wat gebeurd er met het lichaam? Wat valt nog meer op? Uiteraard kunnen coaches ook andere coaches volgen op Social Media om zichzelf dezelfde vragen te kunnen stellen; hoe wordt er gevangen? Welke technieken en methodieken worden er gebruikt?
- Het maken van een instructie of voorbeeld video, dit is vooral handig wanneer de turn(st)ers wat meer thuis trainen/ oefenen
- Het gebruik maken van een video opname, en dus het echte ‘video feedback’ toepassen. Dit kan gewoonweg met je mobiele telefoon, maar er zijn ook een aantal verschillende (gratis) apps die je nog meer mogelijkheden geven bij het terugkijken van je video. Eén van deze apps zal in de volgende video worden uitgelegd.