Impliciet leren optimaal toepassen in de turnlessen
Impliciet leren is één van de methodes die je als coach kunt toepassen om een turn(st)er iets aan te leren. Bij deze methode gebruik je geen instructies over de exacte bewegingsuitvoering zoals ‘’strek je heupen door om meer lengte te creëren in je streksalto’’ maar maak je bijvoorbeeld gebruik van beeldspraak of dwingende situaties. De turnster leert hierbij onbewust de beweging. Volgens de literatuur werkt deze manier van leren effectiever dan de expliciete methode.
We zullen een aantal impliciete leermethodes doornemen.
Casus 1 impliciet leren
Baukje vindt het lastig om haar radslag recht door de verticaal te maken. Haar benen zwaait ze net buitenlangs waardoor ze vaak met een grote wiebel eindigt. In haar radslag zie je dat haar heupen een kleine hoek houden in plaats van dat ze haar heupen helemaal doorstrekt.
Hoe kun je dit met een impliciete leermethode oplossen?
- Bekken voorover kantelen door in te beelden dat je een staart hebt die je omhoog wilt zwaaien.
- Probeer je zo lang mogelijk in de radslag door je uit te strekken naar het plafond.
- Maak de radslag tussen twee matten in zodat je door de verticaal wordt gedwongen.
- Maak de radslag met de buikzijde langs een mat zodat je wordt gedwongen de heupen door te strekken.
In plaats van te focussen op het bewust bekken kantelen in de radslag, een expliciete leermethode, worden er metaforen gebruikt om de bekken door te strekken. De situaties met de mat dwingen Baukje de radslag door de verticaal te maken.
Casus 2 impliciet leren
Mats vindt het lastig om af te duwen bij de handstand overslag over de pegasus. Als hij de overslag springt dan duwt hij af door het krom en recht maken van de ellebogen. Hierdoor kan hij geen goede afzweeffase maken.
Met welke impliciet leermethode kun je dit oplossen?
- Leer het afduwen vanuit de schoudergordel door in te beelden dat je twee stokken in de armen hebt zitten. Oefen dit eerst bij de muur: er zit een vuurtje onder de borst waarvan je je wilt wegduwen.
Een ander voorbeeld is het wegduwen van je ellebogen/ handen van het lichaam af.
- Het snel afduwen vanuit de schoudergordel kun je versterken door in te beelden dat je je wilt afduwen van lava. Je wilt zo snel mogelijk weg van de lava met stokken in de armen.
De expliciete leermethode is het bewust ‘’afduwen vanuit de schouders’’ door te focussen op het recht houden van de ellebogen. Door impliciete methodes wordt de turner gedwongen te werken vanuit de schoudergordel.
Casus 3 impliciet leren
Meike vindt het lastig om haar benen gesloten te houden bij de flik-flak. Haar knieën en enkels zijn altijd licht gespreid bij de zweeffase.
Op welke wijze kunnen we dit met een leermethode impliciet oplossen?
- Plak je knieën en enkels samen alsof je benen zijn vastgelijmd; knijp een twee euro munt tussen je knieën en enkels die je niet mag verliezen want dan kan je geen ijsje kopen;
- Je kunt de situatie dwingender maken door Meike de flik-flak te laten uitvoeren met een voorwerp tussen de knieën/ enkels zoals een sok of een polsbandje.
De expliciete leermethode is het ‘’bij elkaar houden van de knieën en enkels’’, door de metaforen te gebruiken of de externe focus gebeurt dit onbewust.
Bovenstaande casuïstieken zijn enkele voorbeelden van impliciete leermethodes. Ben je geïnteresseerd en zou je hier meer over willen leren? We bieden ook een workshop aan ‘’differentieel training geven’’ waarbij we nog dieper op de verschillende leermethodes ingaan en de toepassing hiervan in de praktijk. Bespreek meer casussen in De Trainers Community