Flow, wat is het en hoe kun je het gebruiken in je freerun lessen?

Je hoort het wel vaker, de term ‘Flow’. Als je bezig bent met Freerunnen zijn je skills leidend voor hoe je beweegt en waar je beweegt. Maar losse skills alleen zijn niet genoeg.

We drillen tijdens de les vaak op bewegingen. Vaults over een kast of een muurtje, sprongen van bank naar bank of misschien naar een kast of muurtje en na de landing loopt de leerling weer braaf terug in de rij om te wachten op de volgende beurt.

De leerlingen leren hierdoor de vaardigheid los feilloos uit te voeren, maar komen in de knoop met combinaties of wanneer er een run bedacht moet worden. Het idee van flow is dat een Freerunner vloeiend beweegt. De ene beweging loopt naadloos over in de andere beweging. Alsof hij of zij niet na hoeft te denken over wat het volgende is en het natuurlijke beweging zijn eigen leven leidt. Dit alles zonder haperingen of pauzes. Deze staat van bewegen is iets wat je bereikt als je vaak genoeg combinaties traint en een stapje verder kijkt dan alleen de vaardigheid aanleren en weer terug in de rij. Freerunnen komt voort uit bewegen van punt A naar punt B. Niet uit losse oefeningen, maar juist het combineren van bewegingen en spelen met wat je omgeving je te bieden heeft.

Hoe kun je flow trainen?

Goed nieuws! Flow is te trainen. Het is niet iets wat je van nature hoeft te hebben of wat onhaalbaar is als je niet geboren bent met gracieuze en elegante bewegingen. Er zijn verschillende manieren om aan de slag te gaan met flow. De eerste en het makkelijkste is om de leerlingen een split step afzet en landing aan te leren.

Split step afzet/landing:

Vaak zullen leerlingen afzetten en landen met 2 voeten parallel. Zodra de leerlingen bewust zijn van het feit dat ze met meer tempo een beweging in kunnen en nadat ze gelandt zijn weer door moeten, zul je een verandering zien in houding. Idealiter zijn de voeten uit elkaar in de afzet waardoor de snelheid van de aanloop behouden kan worden en landen de leerlingen ook met hun voeten uit elkaar waardoor ze makkelijker door kunnen rennen of hun volgende beweging in kunnen.

Dicht bij je obstakel blijven:

Leerlingen zullen vaak een obstakel overwinnen en mijlenver van hun obstakel verwijderd zijn. Als het doel was om afstand te creëren vanaf het obstakel is dat natuurlijk hartstikke goed. Maar als het doel is om vloeiend te bewegen, wil je liever dicht bij je obstakel(s) blijven. De reden hiervan is dat de leerlingen dan altijd weer opties hebben voor een volgende beweging. Wat vaak ook helpt is als er altijd een ledemaat is die contact blijft houden met het obstakel. Daaruit voedt zich vaak weer nieuwe inspiratie.

Flow spelletjes

Bewegen zonder denken:

De leerlingen krijgen een bepaalde ruimte waarin ze mogen bewegen. Ze gaan proberen om 20 seconden zonder pauze non stop te blijven bewegen. Er mag geen enkel moment stil gestaan worden. Als deze 20 seconden goed gaan kun je uitbreiden naar 30 seconden en bijvoorbeeld 60 seconden. Waar het om gaat is dat de leerlingen constant blijven zoeken naar nieuwe opties. Met een enkele kast kun je al minutenlang in beweging blijven. Deze vorm van trainen biedt enorm veel ruimte voor creatieve ontwikkeling en leert de leerlingen om een stapje vooruit te denken in hoe ze bewegen en daar vervolgens naar te bewegen.

Add one:

Een groepje leerlingen staat in de rij. De eerste ronde bedenkt de eerste leerling een beweging. Die doet iedereen na. In de tweede ronde, plakt de tweede leerling in de rij er een opvolgende beweging aan vast. De rest van de rij doet beide bewegingen. In de derde ronde voegt de derde leerling iets toe etc.

Op deze manier ontstaat er een unieke ‘run’ waarin iedere leerling iets toegevoegd heeft. De leerlingen leren hiervan out of the box denken en zullen bewegingen doen die ze normaal zelf niet bedacht hebben. De missie is geslaagd als de hele rij alle bewegingen achter elkaar kan plakken zonder haperingen en/of pauzes tussendoor

‘If you put water in a bottle it becomes the bottle. If you put water in a cup it becomes the cup. Be like water my friend’ -Bruce Lee-

Op ons Freerun Platform kun je veel andere freerun spellen vinden. Ook kun je in onze community spellen delen met andere freerun docenten.