Een assistentendag organiseren voor je gymvereniging
Ben ik weer! Mijn vorige blog ging over het opstarten van een nieuwe groep. De ouder-peutergym loopt goed, ondanks alle coronamaatregelen. Gelukkig hoef ik de groepen die ik les geef niet alleen te doen. Bij onze vereniging hebben we een aantal assistenten waar we heel blij mee zijn. In de herfstvakantie heb ik een assistentendag voor ze georganiseerd. Hoe dat ging vertel ik jullie in deze blog!
Eigen ervaring
Veel van onze assistenten turnen zelf nog of hebben geturnd, dus de kennis over turnen zit er goed in! Helaas is kennis over turnen niet het enige wat je nodig hebt tijdens het assisteren. Ook manieren van hulpverlenen, lessen aanpassen aan verschillende niveaus en losse stationnetjes vind ik erg belangrijk.
Prioriteit bij een assistentendag
Ik heb samen met de andere hoofdtrainsters gekeken wat wij belangrijk vonden om onze assistenten mee te geven. Hier kwamen een aantal belangrijke punten naar voren. Deze punten heb ik verwerkt in een word document en vanuit hier heb ik alle informatie geprobeerd te delen tijdens de assistentendag. Helaas was de dag iets te kort, maar ik vond het heel gezellig. Aan het begin van de dag was ik best zenuwachtig, want ik had zoiets nog nooit gedaan, maar zoals pipi langkous zegt: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!
Start van de assistentendag
We begonnen de dag met de verwachtingen van de assistenten. Iedere assistent kreeg 4 kleuren post-its waarop ze antwoord mochten geven op vragen zoals, wat vind je de taak van een assistent voor, tijdens en na de les. Er kwamen leuke en interessante opmerkingen uit, die ik ook mee kan nemen als ik zelf lesgeef, win-win dus!
Daarna begonnen we met het begin van een les, de warming-up. Waar let je op, waar moet een warming up aan voldoen? Nadat we dit besproken hadden mochten de assistenten aan de slag met het voorbereiden van een korte warming up in groepjes. Daarna gingen we uiteraard alle warming-ups proberen en bespreken. Wat zou je beter kunnen doen bij deze warming up, wat ging er al goed?
Warming up en de basis
Na de warming up gingen we verder met het opzetten, wat doe jijzelf en wat laat je de kinderen doen? Dit onderdeel was best kort tijdens de assistentendag, omdat veel dingen met opzetten al regelmatig wordt gedaan en de kennis er dus al is.
Vervolgens hebben we bij elk toestel de basisoefeningen gedaan en voorgedaan hoe er gevangen moet worden. Hier had ik wat meer tijd voor in moeten plannen, want een hoop assistenten gaven aan het einde aan dat ze dit wel langer hadden willen oefenen.
–> hoe geef je een goede warming?
Differentiatie en feedback geven
Nadat we alle toestellen hadden gehad wat hulpverlenen betreft zijn we verdergegaan. Weer een stukje theorie, dit keer over differentiatie en feedback geven. Hoe pas je een oefening aan, hoe maak je het moeilijker of juist makkelijker? En wat doe je als je een grote groep bij een toestel hebt? Dit soort vragen hebben we besproken tijdens de assistentendag. Ook hier heb ik de assistenten gevraagd wat zij ervan vinden. Daarnaast hebben we het gehad over feedback geven, hoe doe je dat? Geef je een tip die heel technisch is of een tip die gericht is op de omgeving? Dus bijvoorbeeld probeer je heupen boven je schouders te krijgen of wijs met je tenen naar het plafond. En hoe geef je een tip op een positieve manier?
–> hoe pas je dingen aan in de les?
Tijd voor actie
Daarna was het weer tijd voor wat actie. De assistenten werden opgedeeld in vier groepjes, per toestel een groepje. Bij elk toestel moesten de assistenten minimaal 3 oefeningen bedenken. Daarna gingen de assistenten om beurten lesgeven of meedoen. In deze lessen hebben we ook de mogelijkheid gehad om feedback op te schrijven over de oefeningen. Helaas hadden we maar een korte tijd, dus hebben we de feedback niet kunnen bespreken… Wel heb ik de feedback en alle info over deze dag in een documentje gezet en naar alle assistenten gestuurd na afloop van de assistentendag.
Als laatste hadden we nog een evaluatie, dit heb ik weer gedaan met de post-its die we aan het begin hadden gebruikt, met dit keer nieuwe vragen, zoals, wat neem je mee naar de lessen, heb je nog iets gemist op deze assistentendag?
Resultaat van de assistentendag
Ik vond het echt leuk om al de assistenten te zien lesgeven. Tijdens de lessen ben ik vaak zelf ook bezig met lesgeven en nu had ik ook de tijd om te kijken. Ook vond ik het superleuk dat een aantal meiden echt met creatieve lesideeën kwamen! Als ik nog een keer een assistentendag ga geven, zal ik meer tijd steken in het vangen en hulpverlenen en bij het bedenken en lesgeven bij een toestel, zodat de assistenten nog meer voorbeeldjes hebben voor in hun eigen les. Ook vond ik het heel anders om een assistentendag te geven dan om “gewoon” een les te geven.
Gelukkig heeft de KNGU ook goede cursussen. Een aantal van onze assistenten gaat cursus niveau 1 doen, ook zijn er al een aantal assistenten bezig met niveau 2 en in de toekomst willen er ook een paar assistenten niveau 3 gaan doen. Gelukkig maar, want het is superfijn om gemotiveerde en goede assistenten en trainsters te hebben! Hoe wordt dit bij jou vereniging gedaan, wordt er ook zoiets gegeven? Zou jij het fijn vinden om wat meer informatie te krijgen als assistent?
Het platform van Beter Turnen
Op het platform van Beter Turnen zijn inmiddels duizenden trainers en hun assistenten aangesloten. In de community sparren zijn over hun lessen en delen ze informatie. Hiermee motiveren en inspireren trainers en assistenten elkaar. Daarnaast heeft Beter Turnen vele leskaarten, video’s en ander oefenmateriaal om alle turntrainers in Nederland te ondersteunen.