Feedback geven in de turnsport; wanneer is het wenselijk?
14 maart 2021 
3 min. leestijd

Feedback geven in de turnsport; wanneer is het wenselijk?

In de turnsport werken we veel met het geven van feedback. Wanneer het wordt gegeven, koppelen we informatie terug. Deze informatie kan vanuit het lichaam zelf komen (visueel of uit bewegingen), we noemen het dan interne of intrinsieke feedback. Ook kan de informatie vanuit de train(st)er, coach, ouders of vanuit video beelden komen, we noemen het dan externe of augmented feedback. In deze blog vertellen we je er alles over, in relatie tot  de turnsport!

feedback

Externe feedback

Externe feedback kan onderverdeeld worden in 2 soorten, namelijk kennis over de resultaten (in de literatuur heet dit Knowledge of Results) en kennis over performance (in de literatuur heet dit Knowledge of Performance).
Kennis over de resultaten (KR) gaat vooral over hoe succesvol een element is uitgevoerd (het gaat om het resultaat). De turn(st)er kan na deze vorm van terugkoppeling het element op een andere manier proberen uit te voeren om een ander resultaat te behalen.
Kennis over performance gaat vooral over de manier waarop het element is uitgevoerd. Het geeft terugkoppeling over de kwaliteit van de uitvoering; bijvoorbeeld over de voetplaatsing bij een element op de balk. Deze vorm  kan naast extern ook intern zijn.
In de volgende afbeelding is bovenstaande informatie samengevat:

feedback-schema

Feedback geven met video

Een goede manier om feedback te geven, is via video. Hierbij leren we van het kijken naar onszelf. Er zijn verschillende artikelen uitgebracht over video feedback en het effectief toepassen hiervan. Een aantal belangrijke aspecten die naar voren komen in deze artikelen zijn de volgende:
  • Het kan maken dat er minder beurten nodig zijn om een element te leren (of om hem technisch goed uit te voeren)
  • Video feedback kan zowel gebruikt worden door beginnende turn(st)ers als door meer ervaren turn(st)ers, je niveau of divisie maakt dus helemaal niks uit in het gebruik van video feedback
  • Het  kan naast de elementen ook de communicatie verbeteren
  • Bij het gebruik van video feedback blijkt het effectief te zijn om zowel de goede als de slechte beurtjes te filmen
  • Het blijkt daarnaast ook effectief te zijn om de turn(st)er zelf te laten kiezen wanneer zij de video terugkijken. Leg de controle dus ook bij hen neer in plaats van alleen bij jou als train(st)er

Sociaal leren

Het effect van terugkoppeling via video komt ook op een andere manier terug in de wetenschap. Er zijn namelijk verschillende leertheorieën in de literatuur te vinden. Zo heb je klassiek en operant conditioneren en het gebruik van deze twee leertheorieën in de turnsport. Een derde leertheorie is het sociaal leren.

Deze theorie is zeker in deze corona periode (waarin we wat meer thuis zitten en wellicht aangepast trainen) extra toepasbaar en sluit aan bij het onderwerp video feedback. Bij het sociaal leren wordt er niet uitgegaan van directe feedback of beloningen van de train(st)er, waar dit bij klassiek en operant conditioneren wel het geval is. Bij het sociaal leren wordt er geleerd door te observeren of door verbale instructies op te nemen.

feedback-turnen

Het toepassen van sociaal leren

Een aantal voorbeelden die bruikbaar zijn om ‘sociaal leren’ toe te kunnen passen zijn de volgende:

  • Je favoriete turn(st)er of vereniging volgen op Social media. Hoe voert hij/zij de elementen uit? Wat gebeurd er met het lichaam? Wat valt nog meer op? Uiteraard kunnen coaches ook andere coaches volgen op Social Media om zichzelf dezelfde vragen te kunnen stellen; hoe wordt er gevangen? Welke technieken en methodieken worden er gebruikt?  
  • Het maken van een instructie of voorbeeld video, dit is vooral handig wanneer de turn(st)ers wat meer thuis trainen/ oefenen
  • Het gebruik maken van een video opname, en dus het echte ‘video feedback’ toepassen. Dit kan gewoonweg met je mobiele telefoon, maar er zijn ook een aantal verschillende (gratis) apps die je nog meer mogelijkheden geven bij het terugkijken van je video. Eén van deze apps zal in de volgende video worden uitgelegd. 

Voorbeeld video feedback apps

Tot slot

Heb jij het idee dat sociaal leren of video feedback nuttig kan zijn in jouw training? Op welke manier zou jij dit toe kunnen passen? Als je al gebruik maakt van video feedback in jouw training, heb je dan het idee dat je dit nog zou kunnen verbeteren/ uitbreiden met de kennis die je nu hebt? We zijn erg benieuwd naar jouw ideeën.  Laat het weten in de comments, of praat mee op ons trainersplatform!
Interesse in een bijscholing over het effectief coachen en begeleiden van je sporters? Neem dan hier eens een kijkje!
Over de schrijver
Hoi allemaal, ik ben Nienke Ekelenkamp en ik ben 27 jaar oud. Ik ben sinds mijn 3e al actief in de turnsport; van ouder en kind gym tot kleutergym, van selectie turnen tot assisteren en uiteindelijk training geven met een diploma op zak. Een echte turnfreak dus! In 9 jaar tijd heb ik met mijn collega trainsters (inmiddels beste vriendinnetjes) een turn selectie uit laten groeien tot een selectie die mee komt in de top van het district (en landelijk vrij actief is). We werden op 16-jarige leeftijd in het diepe gegooid maar hebben ons nooit laten tegen houden door kritiek. Na 9 jaar ben ik geswitcht van vereniging vanwege mijn verhuizing naar Brabant. Een enorme stap, maar ik heb gelukkig een nieuwe turn familie gevonden waar ik mijn passie voor de turnsport weer kon oppakken. Ik ben daarnaast assistent training gaan geven bij een topsport vereniging om mijzelf te ontwikkelen en ben de opleiding bewegingswetenschappen gaan doen. Dit om mijn passie voor de turnsport te kunnen combineren met wetenschap. In mijn functie als bewegingswetenschapper wil ik mijn opgedane kennis graag delen met anderen. Het platform van Beter Turnen leek mij daar een ideale plek voor. Nienke is gastblogger bij Beter Turnen.
Reactie plaatsen