Motivatie geven aan turnsters in de turntraining, hoe doe je dat?

Soms vind ik het als trainster lastig om te bepalen hoe ik mijn turnsters meer motivatie kan geven. Ik merk dat ik zelf soms bekaf ben na een training als ik meer moet motiveren dan de turnster zichzelf. Waar ik op probeer te letten in een training is dat iedere turnster een stijgende leerlijn meemaakt. Dit vergroot naar mijn mening de intrinsieke motivatie bij de turnster, en deze vorm van motivatie is het meest waardevol omdat het mij als trainster minder energie kost. Om de intrinsieke motivatie te vergroten probeer ik onderstaande tricks toe te passen.

 Succeservaring

Iedere training probeer ik zo veel mogelijk turnsters een succeservaring te geven. Dit kan variëren van het uitvoeren van een nieuw element; zoals voor het eerst met hulp een handstand op de brug maken, tot het goed toepassen van een tip bij een element dat nog niet voldoende wordt uitgevoerd.

Het is ook goed om terug te blikken over een grotere periode en stil te staan bij de succeservaringen. Wat kon een turnster aan het begin van het seizoen nog niet en nu wel? Men vergeet dit vaak.

Tip: bewijs voor de succeservaringen kan bij sommige turnsters goed werken. Film een oefening of element eens als een nulmeting. Film het een aantal weken daarna nog eens en neem dit door met de turnster. Vaak zijn de perfectionistische turnsters zich helemaal niet bewust van hun groei en moeten ze met hun neus op de feiten worden gedrukt (op een goede manier 😊). Zo had ik ooit een turnster die zo streng was voor zichzelf dat ze haar succeservaringen vergat en alleen de negatieve dingen onthield. Dit belemmerde haar stijgende leerlijn enorm.

Positieve feedback

Als ik feedback geef probeer ik vooral te focussen op datgene wat goed gaat. Vooral bij de wat gevoelige of onzekere turnster pakt dit goed uit. Ik geef dan twee pluspunten en een ‘’tip’’ om aan te werken. Ik vermijd extreme woorden zoals ‘’fouten, niet goed’’. Dit kan soms hard aankomen en dan merk ik dat een turnster snel gedemotiveerd raakt of zelfs een element vermijdt te trainen. Soms kan het ook werken om geen feedback te geven. Hoe demotiverend is het om bij iedere beurt te horen ‘’strek je tenen’’, ‘’je mag nóg meer afduwen’’… Dit werkt ook verwarrend.

Groeimindset

Ooit las ik het boek ‘’Fouten maken moed’’ van Remko van der Drift. Hier kwam ik de term ‘’groeimindset’’ tegen. Met een groeimindset geloof je in de mogelijkheid tot verandering en groei van je talenten, intelligentie en kwaliteiten. Met deze mindset geloof je dat progressie ontstaat door inzet en uitdaging. Je gelooft niet in goed of fout maar het grijze gebied ertussen. Bij het turnen is dit best een uitdaging. Denk maar aan een wedstrijd, bij een kleine kromming van de knie bestempelt een jurylid dit al als een fout.

Uit dit boek heb ik meegenomen dat een fout maken je alleen maar sterker maakt. Een fout is niet ‘’fout’’ maar geeft je inzicht in waar verbetering ligt. Zie deze verbetering als een uitdaging om aan te pakken. (Voor alle strenge perfectionisten onder ons, met vaak een vaste mindset, is dit boek zeker een aanrader om te lezen 😉)

Praat en vraag na

Voorkom dat je voor een turnster gaat invullen wat zij nodig hebben. De ene turnster heeft als doel om een leuke wedstrijd te turnen met de groep waarbij de andere turnster streeft naar een gouden medaille. Ga in gesprek wat jij kan bijdragen aan het behalen van hun doel; de creatie van een gezellige groepssfeer, of het pushen (of juist niet pushen) tot het uitvoeren van ‘dat ene’ spannende element uit de wedstrijdoefening. Wat ook vaak voorkomt is dat een turnster ‘moet’ turnen van de ouders. Willen zij zelf iets bereiken of is het de druk van het thuisfront dat de gouden medaille verwacht?

Pas op met extrinsieke motivatie zoals rewards

‘’Als je drie keer alleen durft over te springen van de lage naar de hoge legger dan krijg je een reep chocolade’’. Turnsters belonen met snoep, dat hoor ik ook nog vaak. Ten eerste draagt dit niet bij aan een gezond sportklimaat en ten tweede is bewezen dat extrinsieke motivatie veel minder effectief is op de lange termijn. Een andere ‘’reward’’ die bij mijn vereniging vaak voor kwam was trampoline tijd. “Bij het maken van x aantal correcte beurten mogen jullie de laatste 5 minuten op de trampoline.” Naar mijn mening hoort ieder toestel leuk en motiverend te zijn. Door trampoline tijd aan te bieden in plaats van trainingstijd op een toestel wordt de motivatie voor dit toestel verlaagd. Een leuke uitdaging is om een turnster ook te motiveren voor haar minst leuke toestel. Zoek een passende uitdaging.

Variatie en activatie

“Vandaag beginnen we weer met het standaard balkprogramma en als jullie klaar zijn ga je verder met je oefening’’. Mocht je hulp nodig hebben dan hoor ik het wel zegt de trainster. Voorkom een sleur in je training. De vastigheid van een vast trainingsrooster is fijn maar als je training in- training uit hetzelfde doet motiveert dat niet. Activeer een turnster door haar uit te dagen. Bied nieuwe oefeningen aan, verander de balkhoogte of breedte, pas een hulpmiddel toe, genoeg mogelijkheden. Variatie is goed voor lichaam en geest en vergroot de motivatie.

Extra tips en tools

Met Beter Turnen geven wij regelmatig de workshops Effectief coachen & begeleiden. In deze workshop krijg je handvatten om effectief te kunnen coachen in je eigen lessen, turn(st)ers te motiveren en de eigenaarschap bij de turn(st)er te leggen om doelstellingen te behalen. Bekijk de onze bijscholingsagenda voor alle workshops.