Hoe stuur je assistenten aan tijdens een turntraining?

In deze blog gaan we je  uitleggen hoe je assistenten kunt werven. En vooral hoe je assistenten kan behouden tijdens je trainingen. Het is een vraag die veel gesteld wordt door verschillende turntrainers. Zowel door trainers die net zijn begonnen met hun licentie als de trainers die al heel veel ervaring hebben. Het is niet voor elke turntrainer even makkelijk om één of meerdere assistenten aan te sturen in de les. Ik ga je dus wat tips geven waarmee je aan de slag kan gaan tijdens je eigen turntrainingen. 

Assistenten zijn onmisbaar

We beginnen met te kijken waarom assistenten zo belangrijk zijn voor de turnles. Allereerst zijn assistenten natuurlijk toekomstige trainers voor later. Daarnaast is dit een manier om voor de club intern trainers te werven. Het trainers tekort is heel erg groot in Nederland. Als je kijkt naar het aantal trainers die actief zijn in Nederland, heeft bijna elke turnclub wel een tekort aan trainers. Door juist heel veel assistenten te hebben en op te leiden heb je natuurlijk een grotere kans dat je in de toekomst veel meer trainers hebt. En uiteindelijk ook geen trainers te kort meer hebt. Daarnaast blijven mensen die vaak in de club opgeleid zijn vele malen langer dan mensen die van buitenaf als trainer bij de club komen.

Het opleiden van assistenten

Het is heel belangrijk om assistenten te werven en op te leiden. Hierdoor krijg je als trainer meer vrijheid in je lessen. Doordat je andere hulpassistenten kan inzetten kan je zelf meer vrij lopen in je lessen en andere dingen doen. Daardoor kan je de turnsters ook meer helpen in plaats van dat je altijd als enige trainer in de zaal staat. Ook krijg je ook betere kwalitatieve lessen want je hebt meer ruimte voor hulpverlenen, maar ook meer ruimte om technische tips te geven.

Wanneer de assistenten de groepjes lesgeven kan jij rondlopen en mensen begeleiden. Je hebt je handen vrij om aan te sturen wanneer een turnster ergens vastloopt en gericht te kunnen helpen. Dat zorgt ook voor veiligere lessen. Je krijgt als trainer meer overzicht omdat de groepjes al goed begeleid worden door de assistenten, waardoor jij als trainer kunt rondlopen en ervoor zorgen dat alles veilig is. Hierdoor is het leerrendement voor de turnsters optimaal.

Wanneer is een assistent geschikt?

Hoe zoek je nu een assistent en hoe weet je wie er geschikt is? Grotendeels is het vaak een beetje feeling: je moet er een gevoel voor hebben om te kunnen zien welke turners of turnsters geschikt zouden zijn om te assisteren. Vaak zie je het ook al een beetje door het eigen initiatief dat sommige turnsters nemen. Zij helpen vaak ook andere turnsters zonder te vragen, nemen dikwijls meer initiatief om elkaar te helpen.  Het zijn ook vaak degenen die geschikt zijn voor je eigen turntraining om als assistent in te zetten.

Soms kan het ook een beetje ervaring zijn, wanneer ze zelf al langer turnen, of wellicht al eens geassisteerd hebben. Hier kun je je keuze dan op baseren. Vaak kijken we ook wel een beetje naar het karakter; niet dat je per se één soort karakter hebt voor een assistent. Het kan natuurlijk ook veel van toegevoegde waarde zijn om verschillende karakters te hebben in je zaal bij de diverse assistenten. Meestal zijn ze wel zorgzaam en kunnen ze vaak initiatief nemen om de turnsters te begeleiden. Dat hangt natuurlijk ook samen met de competenties die de turnsters hebben. Daarom is het gewoon heel fijn dat wanneer je meerdere assistenten in de zaal hebt, ze verschillende karakters en competenties hebben.  Daarbinnen kijk je natuurlijk ook of ze bij elkaar passen. Wanneer je bijvoorbeeld twee assistenten bij een groepje neerzet, dat het goed samengaat.

Het werven van assistenten

Hoe kun je assistenten werven? Hiervoor ga ik een aantal tips met je delen.

Het allerbeste over het algemeen is om ze persoonlijk te benaderen. Meestal zie al je in de turnles welke turnsters elkaar helpen en welke er geschikt voor zouden zijn. Je kunt naar de betreffende turnster toe gaan en aangeven “Ik zie dat je diegene hebt geholpen, wat doe je dat goed”. Zo empower je iemand en je laat hen positief weten dat je blij bent dat ze anderen helpen. Vervolgens ga je vanuit daar het gesprek met hen aangaat en geeft aan “Zou je het leuk vinden om een keer te komen helpen bij ons in de les? Zou je het leuk vinden om mij te helpen met de turnles?”

Als je dan communiceert met die turnster of assistent is helpen vaak laagdrempeliger dan assisteren. Ze zullen niet alle jongere kinderen kennen, dus als je een turnster vraagt om te assisteren is het vaak wat lastiger dan als je vraagt of ze willen helpen. Helpen klinkt laagdrempeliger en klinkt ook niet als iets structureels. Daarbij is het ook goed om te kiezen voor gezelligheid, dus kijk ook of de potentiële assistent bij jou in de les past en of ze bij die groep past. Is ze geschikt voor de lesgroep? Misschien hebben ze al een vriendinnetje in de lesgroep die hebt waar ze goed bij passen. Dat zijn allemaal dingen die ervoor zorgen dat een assistent ook langer blijft plakken bij de club.

Investeren in je begeleiding

Een ander belangrijk punt voor  turntrainers is dat we vaak de neiging hebben om turners of turnsters te vragen om te assisteren met het oog op “Nu hebben wij onze les gevuld en zijn we mooi geholpen”. We moeten ook iets meer kijken naar het stukje “What’s in it for me?” Waarbij je aangeeft wat de assistent er eigenlijk aan heeft, dus wat beteken je voor hen? Heb je tijd voor diegene om te begeleiden en waarom zouden ze hun tijd investeren om jou te komen helpen met de lessen? Je zou moeten nadenken hoe je ze toch kan vragen om te assisteren. Dat is een belangrijk puntje dat vaak vergeten wordt maar veel kan helpen om assistenten te werven en ook langer te houden bij de club.

Benadering

Dan gaan we door naar de benader wijze van assistenten. Hoe vraag je een assistent om jou te assisteren en hoe zorg je ervoor dat de kans groot is dat ze daarvoor ‘ja’ zeggen?

Het allerbelangrijkste is natuurlijk de positieve benadering. Zorg ervoor dat je bijvoorbeeld eerst een complimentje geeft voordat je vervolgens vraagt om te gaan assisteren. Pak het dus eerst klein aan. Het heeft ook een beetje te maken met de wet van wederkerigheid. Dus eerst geef je iemand iets en op het moment dat je diegene iets hebt gegeven, is de kans groter dat hij/zij vervolgens  ook ‘ja’ zegt op jouw vraag.

Vervolgens kan je ze eerst laten proeven, dus eerst geef je aan dat het niet vrijblijvend is. Je vraagt een turner of turnster of ze een keertje willen komen helpen of misschien twee keer waarbij ze eerst kunnen proberen hoe het is om jou te assisteren. Vaak weet een potentiële assistent niet eens wat ze moeten gaan doen, dan kan je dat samen bespreken en kijk je of het voor beide partijen goed werkt. Daarna moet je ook ervoor zorgen dat je met de assistent gaat evalueren op het eind van de les.  Zo kun je aangeven dat ze het goed deden. Vervolgens kan je ze nog een keer empoweren en tot slot kan je kijken of je het traject kan verlengen.

Stappenplan

  1. positieve benadering
  2. laten ‘proeven’
  3. evalueren
  4. traject verlengen

Na stap 4 kijk je wat voor traject je samen kunt gaan starten. Liefst ook niet meteen na één keer ineens een jaar vastleggen maar geef aan “Nou, je hebt het hartstikke goed gedaan, fijn dat je me wilde helpen. Zou je het leuk vinden om nog drie keer te komen of misschien wel vier keer?” En vanuit die vier keer ga je verder naar misschien twee maanden, een half jaar en uiteindelijk ga je misschien wel naar een jaar. Daar ga je uiteindelijk ook de verantwoordelijkheden meer opschroeven.

Vertrouwen geven

Hoe kan je vervolgens een assistent begeleiden? Je bekijken welke taken je iemand geeft, dus kijk hoeveel ervaring een assistent heeft en kijk welke taken je ze geeft. Ontdek of ze bijvoorbeeld alleen bij een groepje kunnen staan. Wat ik ook weleens deed als ik een nieuwe assistent had en ik had al meerdere assistenten in de groep, zeker als we elkaar kenden, liet ik bijvoorbeeld twee turnsters samen een groepje begeleiden.

Dat werkt in ieder geval ook heel erg goed om ze langer bij de club te houden. Je ziet dat er meer gezelligheid in terugkomt en daarmee krijg je meer vertrouwen. Zorg er dus voor dat ze vertrouwen krijgen met de omgeving, zowel in de gezelligheid als in het vertrouwen dat jij als coach in de assistent hebt. Verwacht ook niet direct te veel van ze, maar sta hen vooral bij en geef hen vooral vertrouwen.

Bij de jongensgroepen waaraan ik lesgaf had ik toevallig heel veel dames als assistenten en ze vonden dat superleuk om te doen. Jongens zijn natuurlijk niet altijd even makkelijk om te begeleiden en daarin vond ik het heel belangrijk om de turnsters die assisteerden in bescherming te nemen. Daarin kwam ik dus ook altijd op voor de assistenten. Als trainer moet je laten zien dat je hen begeleidt en dat je ook voor hen opkomt, zeker als ze bijvoorbeeld jonger zijn. Zo heb ik ook wel turnsters gehad die gingen assisteren en jonger waren dan de jongens die kwamen trainen. Op het moment dat je daar vertrouwen in geeft en laat zien dat je er bent en optreedt wanneer het nodig is, is het niet erg als een turnster jonger is dan de lesgroep zelf. Dat kan in ieder geval ook van heel veel waarde zijn.

De begeleiding

Dan heb ik nog een paar tips voor het begeleiden van assistenten.

1. Weinig ervaring? Rustig opbouwen!

Als ze weinig ervaring hebben moet je ervoor zorgen dat je het rustig opbouwt. Zorg er eerst voor dat ze een keer een warm-up kunnen meedraaien en een les kunnen meedraaien. Dan geef je hen bijvoorbeeld een keer de mogelijkheid om zelf een warm-up te geven of een afsluiting. Dan misschien een keer een kern en van daaruit ga je verder opbouwen naar mate de assistent meer aankan. Dus bouw het eerst rustig op en zorg er daarna pas voor dat je ze meer verantwoordelijkheid meegeeft.

2. Vrijblijvend laten ervaren

Laat ze vrijblijvend ervaren, dus helpen is in het begin veel laagdrempeliger dan meteen vast assisteren. Laat ze eerst één of twee keer komen en ga vanuit daar pas opschalen.

3. Vaak jong en onzeker

Vergeet ook niet dat assistenten vaak jonger zijn en daarmee ook vaak onzeker, zeker als ze in de puberleeftijd zitten. Zorg er daarom voor dat je hen vertrouwen en zelfzekerheid geeft en een ze op die manier een positieve ervaring halen uit het assisteren.

Tot slot  

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt gehad. Mocht je nog meer tips kunnen gebruiken, op onze website hebben we verschillende tools staan die je gratis kan downloaden. Zo hebben we bijvoorbeeld ook onze trainer werving scorecard voor clubs. Dat is interessant om te downloaden om je eigen club met een test te laten scoren. Voor trainers hebben we ook een tool om feedback te geven op ons platform en welke verschillende coaching methodes die je kan gebruiken die ook deels hebben te maken met het begeleiden van assistenten en natuurlijk ook met andere tools voor in je turnlessen.

Daarnaast hebben wij ook voor clubs en bestuursleden een cursus trainerswerving en daarin leren wij clubs hoe je trainers en assistenten kunt werven en hoe je ze stapsgewijs kan begeleiden en langer bij de club kan behouden.

Veel succes met het begeleiden en werven van assistenten!