Parkour spelvormen, welke kun je gebruiken voor je freerun lessen?
15 juni 2021 
4 min. leestijd

Parkour spelvormen, welke kun je gebruiken voor je freerun lessen?

Zoals we allemaal weten is de leukste manier van leren door te spelen. Dit geldt zeker voor kinderen. Spelen was een van de pilaren waarop de sport gebaseerd is en een belangrijke vorm om te ontdekken waartoe het lichaam allemaal in staat is en waar de fysieke en mentale grenzen liggen. Gelukkig kent Parkour en Freerunning talloze creatieve manieren om een leuke maar toch leerzame invulling te geven aan een les. Dit kan je perfect doen door parkour spelvormen aan te bieden. In dit artikel geven we een aantal voorbeelden van verschillende parkour spelvormen die je aan kunt bieden bij je freerun lessen.

Parkour spelvormen: Dice of Death

Benodigdheden:
– 2 dobbelstenen
– oefeningen sheet

Laat de naam je niet afschrikken. Met de dice of death werpen je leerlingen 2 dobbelstenen in een bak of een mand. Eerst met de een en deze dobbelsteen bepaalt het aantal. Daarna met de ander en deze dobbelsteen bepaalt de oefening. Zorg er dus voor dat je 6 oefeningen uit hebt geschreven op een vel papier, een whiteboard of iets anders waar het goed leesbaar is en dat deze oefeningen uit te voeren zijn in je omgeving.

De leerling heeft vervolgens genoeg kennis om aan de slag te gaan met zijn/haar oefening. Als deze klaar is, mogen ze terugkomen voor de volgende worp.

Een voorbeeld van oefeningen kan zijn:

  1. Stick de hoeveelheid sprongen van je eigen lichaamslengte
  2. Beweegbaan afleggen
  3. Monkeys over obstakel heuphoogte
  4. Catleap + climb up
  5. Dive rolls
  6. Burpees

Parkour spelvormen: Rock paper scissors

Benodigdheden:

  • Geen

De leerlingen staan op een lijn en spelen steen, papier, schaar met elkaar. Één potje. Daar komt een winnaar uit en een verliezer. De winnaar mag blijven staan en heeft een punt verdiend. De verliezer voert een opdracht uit. (5 buspees, muur aantikken aan de overkant, op handen en voeten naar een bepaald punt). De winnaar zoekt een andere leerling uit voor zijn volgende potje en de verliezer voert zijn opdracht uit om vervolgens ook een andere leerling uit te zoeken voor een volgend potje. Dit kan doorgaan totdat een x aantal punten is bereikt.

Parkour spelvormen: Ninja

Benodigdheden

  • Geen

Tijdens een spelletje ninja verzamelen alle kinderen zich in een cirkel. De handen gaan tegen elkaar aan en de armen worden recht vooruit de cirkel in gestoken. Vervolgens roept de spelleider: ‘NIIIIIINJAAAAA’ en de deelnemers roepen mee. Na de coole ninjakreet begint het spel en is het de bedoeling dat de leerlingen middels een sprong naar achter in een coole ninja houding komen te staan. Deze houding houden ze vast totdat het hun beurt is.

De spelleider wijst een leerling aan die mag beginnen. In opeenvolgende potjes is de winnaar van het vorige potje degene die de volgende pot begint.

Als het jouw beurt is, probeer je te kijken of je een andere ninja af kan slaan door zijn of haar hand aan te tikken. Uiteraard gaat dat in éen snelle ninja beweging.
Let op: Als je aan de beurt bent mag je slechts één beweging maken en dan is de beurt voor de volgende persoon. Dus bijvoorbeeld een hand uitsteken en weer terughalen, zijn twee bewegingen en dit mag niet. Dit vraagt vaak wat oefeningen dus het is aan te raden de eerste ronde dat te blijven benoemen.

Vervolgens is de speler ernaast aan de beurt. De spelleider bepaalt welke richting je op draait.

Degene die aanvalt mag dus slechts een beweging maken om vervolgens tot stilstand te komen en in deze houding te blijven tot zijn of haar volgende beurt. Degene die aangevallen wordt, mag altijd één verdedigende beweging maken door zijn of haar handen weg te halen. Maar ook dit mag slechts één beweging zijn.

Een speler mag nooit zijn of haar handen in zijn of haar broekzakken doen of achter de rug verstoppen. De handen moeten altijd zichtbaar zijn. 

Parkour spelvormen: Chase Tag

Benodigdheden

  • Een Setup met veel opties in een relatief kleine ruimte

Chase Tag is eigenlijk een vorm van Parkour tikkertje. In de basisvorm is er een tikker en een ontwijker. De tikker start altijd op dezelfde plek en de ontwijker start waar hij of zij wil. Nadat het startsein is gegeven start de tikker met jagen. Deze heeft 20 seconden om de ontwijker te pakken. Daarvoor mag hij of zij alle Parkour tricks en moves uit de kast halen. Als het lukt om de ontwijker te tikken, mag de tikker in het veld blijven als nieuwe ontwijker. Lukt het niet, blijft de ontwijker in het veld als ontwijker en komt er een nieuwe tikker het veld in. Het leukste is om 2 teams te maken die elke keer een nieuwe tikker het veld insturen aan de hand van wie eruit moet.

Parkour-spelvormen

Probeer deze spellen eens uit, ik hoor graag hoe ze voor jou en de leerlingen werken. Mochten er vragen zijn, weten jullie mij altijd te vinden!

Kun je nog meer ideeën voor spelvormen gebruiken? Word dan lid van het Freerun Platform of spar met andere Freerun docenten op ons forum.

Over de schrijver
Freerun expert
Reactie plaatsen