Samenwerken in de kleuterles, een aantal voorbeeld oefeningen

Waar dreumesen en peuters tijdens het spelen en gymmen nog vooral op zichzelf gericht zijn, en meer naast dan met elkaar spelen, zien we hier in de kleuterleeftijd verandering in komen. Samenwerken komt steeds meer voor.

Vanaf ongeveer vier jaar trekken kinderen steeds meer naar elkaar toe om samen te spelen. Op deze leeftijd ontwikkelen kleuters ook steeds meer spel waarbij ze eigenlijk iemand anders nodig hebben.  In je eentje op die kast klimmen is een stuk minder leuk dan samen. Ook met inleidende spelletjes als tikkertje is het natuurlijk veel leuker en makkelijker om samen te spelen en te werken.

Samenwerken doet beseffen dat het kind met wie ze spelen ook wensen en gevoelens heeft. In deze blog geven wij je een idee van hoe je een leuke gymles kunt opstellen, waarbij de samenwerking voorop staat!

Samenwerken in inleiding en afsluiting

Samenwerken in je leiding en afsluiting gebeurt in veel gymlessen al vanzelf. Vaak starten en/of eindigen we met een tikspel, wat al aardig wat teamwerk vereist. Tips voor een leuke inleiding of leuk slot met veel interactie:

  • Tweelingtikketje: als de tikker iemand tikt, gaan ze hand in hand verder tikken. Bij 4 kinderen naast elkaar wordt er weer een splitsing gemaakt in tweetallen. Ga door totdat iedereen getikt is
  • Slingertikkertje: hetzelfde als tweelingtikkertje, alleen blijft de slinger aan elkaar. Ga door tot ieder getikt is en er een lange slinger van alle kinderen is ontstaan.
  • Poorttikkertje: als je getikt wordt, ga je met je benen wijd staan. Je kunt worden bevrijd doordat iemand anders door jouw benen heen kruipt.
  • Estafette: vaak een leuke afsluiter van je les, waarbij je als groep samenwerkt door elkaar te stimuleren en toe te juichen tijdens de race.

Leskern

Ook in je leskern is het heel goed mogelijk om samenwerking tussen de kinderen te creëren.  Enkele voorbeelden:

  • Werk in tweetallen. Zet een les klaar waarbij ze in stroomvorm werken. Maak vooraf tweetallen en laat ze samen het parcours doorlopen. Afhankelijk van de toestellen zou je de tweetallen een lintje kunnen laten vasthouden, die ze tijdens het rondje niet mogen laten vallen
  • Maak groepjes tijdens een spelles, en laat de kinderen samenwerken door punten voor bepaalde opdrachten te geven. De punten worden binnen het team bij elkaar opgeteld. Op deze manier zullen de kinderen elkaar motiveren en stimuleren om de opdracht zo goed mogelijk te doen
  • Laat kinderen elkaar lesgeven! Zet stationnetjes klaar en laat de kinderen hun eigen creativiteit gebruiken. Bij ieder stationnetje mag elk kind uit een groepje een opdracht voor op dat toestel verzinnen. De andere kinderen doen allemaal de verzonnen opdracht, voordat het volgende kind iets mag verzinnen. 

Met hulp duikelen

Overgooien in de kleuterles

Oefeningen

 

 

 

 

 

 

 

 

Op dit kleuterplatform vind je meer dan 500 methodische stapjes, vertaald in korte filmpjes, om je kleuter op een leuke en leerzame manier de motorische basisvaardigheden bij te brengen!