arrow_drop_up arrow_drop_down
9 oktober 2020 
in Gym

Wat zijn de beste basis oefeningen voor in je kleutergym les?

Het belang van kleutergym les. Kinderen en bewegen. De media staan er de afgelopen jaren vol mee. En niet zonder reden. Steeds meer kinderen bewegen te weinig in het dagelijks leven. De opkomst van social media, televisie en spelcomputers, maakt dat kinderen liever thuis blijven dan lekker actief bezig zijn. Gelukkig komt het besef er steeds meer, dat het belang van bewegen enorm groot is. Bewegen op jonge leeftijd, zorgt voor een goede motorische ontwikkeling bij het kind.

Kleutergym les biedt een breed scala aan motorische grondvormen van bewegen. Het zorgt dat het kind op vele vlakken motorisch vaardig wordt. Kinderen die op kleutergym les hebben gezeten, bewegen zich op latere leeftijd soepel en behendig. In deze blog geven we je tien belangrijke grondvormen van bewegen mee. Als jij deze bewegingen wekelijks aanbiedt in je kleutergym les, ben je goed bezig de kids motorisch voor te bereiden op de toekomst!

[[showindex]]

Grondvormen van bewegen

Voordat we specifiek ingaan op 5 basisoefening voor in je kleutergym les, zullen we je eerst wat meer vertellen over de grondvormen van bewegen. Het aanbieden van de grondvormen van bewegen als totaalpakket, zorgt er voor dat de kinderen in jouw kleutergym les optimaal motorisch worden ontwikkeld. Nu zijn er in de kleutergym wel meer dan 20 grondvormen van bewegen. Sommige zul je vast en zeker kennen, zoals duikelen en rollen. De grondvormen ‘ werken met weerstand’ of ‘stilistisch zwaaien‘ zullen je misschien wat minder bekend in de oren klinken. Omdat de meest bekende grondvormen, ook direct de meeste belangrijke zijn, zullen we de top 10 in deze blog behandelen. Dit zijn ze:

  1. klimmen en klauteren
  2. rollen
  3. duikelen
  4. diepspringen
  5. schommelen
  6. zwaaien
  7. gooien / mikken / vangen
  8. springen
  9. balanceren
  10. hinkelen / huppelen / galop

kleutergym-les

Nu je een overzicht hebt van 10 belangrijke grondvormen van bewegen voor in je kleutergym les, gaan we iedere beweging wat verder toelichten. We leggen je precies uit hoe de beweging in zijn werk gaan, en daarnaast geven we je wat leuke ideeën voor het oefenen van de beweging.

Klimmen en klauteren

Erg populair in de kleutergym les bij jonge kinderen; klimmen en klauteren. In iedere gymzaal bevindt zich wel een wandrek. Dit maakt dat er in iedere les klimmen en klauteren kan worden aangeboden. Wat niet iedereen weet: tussen klimmen en klauteren zit verschil! Hoe zat het nu ook al weer? Wat is klimmen, en wanneer zijn de kinderen aan het klauteren? Klimmen gebeurt op toestellen die de kinderen als het ware al vertellen hoe ze op het toestel moeten komen.  Er is als het ware een dwangstelling gecreëerd. Bij een dwangstelling wordt het bewegingsarrangement zo ingericht dat de gewenste bewegingsuitvoering als het ware vanzelf wordt uitgelokt. In een wandrek of op een trapje is het logisch dat je via de sporten van de trap omhoog klimt.

Bij klauteren daarentegen, bepaalt het kind zelf hoe het op het toestel komt. Een voorbeeld van klauteren in je gymles, is op een rechtopstaande dikke mat tegen het wandrek omhoog klauteren. Of klauteren op een hoge kast, waar een lange mat over heen is gelegd.

 

Rollen

Een erg bekende beweging in de kleutergym: rollen. Misschien denk je nu direct aan het maken van de koprol. Rollen is er echter vele verschillende soorten, en kan op veel manieren worden aangeboden. Bij kleuters is het verstandig om niet direct met de koprol te starten. Door kinderen in de kleutergym les op eenvoudige manier kennis te laten maken met rollen, worden ze de beweging vlot en goed eigen. De koprol is voor de peuter vaak een erg lastige beweging om te maken. Doordat het hoofd in verhouding nog erg groot is ten opzichte van de rest van het lichaam, is het lastig voor de peuter om hier overheen te rollen. Rollen om de lengte as, is hiervoor een goed alternatief. In de kleutergym spreken we van een pannenkoekenrol of van potloodje rollen.

Hieronder vind je een aantal oefenvormpjes van rollen. Van eenvoudig laten kennismaken met rollen, tot de ‘echte’ koprol.

 

 

 

Duikelen

De beweegvorm duikelen wordt vaak aangeboden als de kinderen bekend zijn met het rollen. Ook duikelen kun je op verschillende manieren aanbieden in je kleutergym les. De meest bekende manier is duikelen op een rekstok. Maar wat dacht je van duikelen in de touwen, aan de trapezestok en aan de ringen?

Een groot deel van de kinderen vindt duikelen in het begin erg spannend. Ze moeten dan ook diverse handelingen uitvoeren tijdens het duikelen. Niet alleen draaien ze met hun lichaam om de breedte as, daarnaast moeten ze er ook aan denken om het toestel waar ze op zitten, goed vast te houden.

Dit laatste zorgt nog al eens voor problemen. Kinderen die op de kop hangen en opeens angst ervaren, zijn vaak geneigd de handen los te laten. Op de juiste manier hulpverlenen bij het duikelen is dan ook erg belangrijk. Bekijk hier een paar leuke oefenvormen voor het duikelen in je kleutergym les!

 

 

 

Diepspringen in je kleutergym les

Nummer vier in het lijstje: diepspringen. In je kleutergym les zul je misschien al wel meer diepspringen aanbieden dan je in eerste instantie denkt. Diepspringen houdt in, het springen vanaf een verhoging naar een lager oppervlak. Voorbeelden zijn springen vanaf een kast op een dikke mat. Maar ook springen vanaf een bank op de grond. De hoogte waar je van af springt, is afhankelijk van het niveau en de leeftijd van de kinderen. In de kleutergym les is het leuk voor de kinderen wanneer er tijdens het diepspringen gebruik wordt gemaakt van klein materiaal. Dit maakt de oefening net iets leuker en uitdagender. Voorbeelden hiervan zijn:

  1. diepspringen en landen in een hoepel
  2. met een pittenzakje tussen de knieen diepspringen
  3. tijdens het diepspringen een bal door een korf mikken
  4. diepspringen en landen op voetmatjes
  5. met een pittenzakje op je hoofd diepspringen

Uitdaging

Op deze manieren daag je de kinderen net iets meer uit. Diepspringen hoeft niet alleen met een rechtstandige sprong gedaan te worden. Laat de kinderen eens een spreidsprong, een hurksprong of een halve draaien maken, terwijl ze van een blok afspringen! Bekijk deze filmpjes als inspiratie voor in je eigen kleutergym les:

 

 

 

Schommelen en zwaaien

We gaan door met twee grondvormen, die in mijn ogen een beetje bij elkaar horen: schommelen en zwaaien. Altijd een succes in je kleutergym lessen. Schommelen en zwaaien geeft de kinderen een groot inzicht van hoogte, snelheid en afstand. Een belangrijke grondvorm dus, om aan te bieden in je kleutergym les.

Schommelen kan op diverse manieren worden aangeboden. Denk aan schommelen in de touwen, zittend met je benen in de ringen, op een trapeze stop, op een grote familie schommel, en ga zo maar door. Ook zwaaien gebeurt aan deze toestellen. Bij ringzwaaien houden de kinderen de ringen uiteraard vast met hun handen. Touwzwaaien kan van de ene naar de andere bank, en vergroot de gripkracht van de kinderen enorm. Met o.a. trapeze zwaaien en ringzwaaien oefenen de kinderen tevens de papegaaien greep.  Bij deze greep bevindt de duim zich op de stok. Hiermee houdt het kind op een veilige manier het toestel vast.

Gooien, mikken en vangen

Deze grondvormen worden vaak in spelvorm aangeboden in de kleutergym les. Gooien/mikken/vangen is een belangrijk onderdeel van een goede kleutergym les. Het ontwikkelt de balvaardigheid van de kinderen. Uiteraard hoef je deze grondvorm niet alleen met een bal te oefenen. Met divers klein materiaal kunnen er oefenvormpjes worden aangeboden. Hieronder een lijstje met ideeën:

  1. bierviltjes in een kastdeel mikken
  2. kleine balletjes in een omgekeerde pion gooien
  3. overgooien en vangen van een bal
  4.  pittenzakjes in een omgekeerde opgehangen paraplu mikken
  5. het mikken van kleine balletjes met een hockeystick in de putjes van de gymzaalpalen.

 

 

 

Springen tijdens kleutergym

Het eerste wat de kinderen mij vragen als ze binnenkomen in de kleutergym les: ‘ Juf, gaan we trampoline springen vandaag?’ 🙂 Een trampoline is magisch bij de meeste kinderen. Dit toestel staat dan ook vaak opgesteld in mijn kleutergym lessen.

Toch zijn er nog vele andere manieren om de grondvorm springen aan te bieden in de les. Springen hoeft niet perse te gebeuren vanaf een verend toestel. Het kan ook over matjes, op een bank of van kast naar kast. Als je werkt in stroomvorm, is het leuk om de kinderen als springend van het ene toestel naar het andere te laten gaan. Denk hierbij aan springen op steps die in een parcours liggen, of springen door een rij van hoepels achter elkaar. De mogelijkheden van springen in de kleutergym zijn eindeloos!

 

 

Balanceren

Een vaak spannende grondvorm van bewegen in de kleutergymles: balanceren. Het beschikken over een goede balans kan je in het dagelijks leven heel veel voordelen opleveren. Niet alleen tijdens de sport, maar ook tijdens de gewone bezigheden. Een goed voorbeeld hiervan is fietsen. Kinderen die al jong in aanraking komen met balansoefeningen, zullen het fietsen ook relatief snel onder de knie krijgen. Balanceren in de kleutergym les hoeft absoluut niet alleen op de zo bekende ‘turnbalk’ te gebeuren. Op diverse toestellen kan er gebalanceerd worden. Ook het gebruik van klein materiaal is bij deze grondvorm toepasbaar.

Balanceren kan worden geoefend in een stilstaande positie, of tijdens beweging. Een voorbeelden van stilstaand balanceren, is op 1 voet op een blokje gaan staan. Ook zou je bijvoorbeeld op het blokje kunnen staan en tegelijkertijd door een hoepel kunnen stappen.

Bewegend balanceren kan door te lopen over een bank, een bank op de kop, een balk, blokjes in parcours, over een touwtje, over een ladder die op de grond ligt, en over ballen die geklemd in een kastdeel zitten. Door het object waarover het kind gaat balanceren bewegend te maken, wordt de uitdaging extra groot. Hieronder laten we je een aantal voorbeelden zien van balanceren in de kleutergymles!

 

 

 

 

 

 

Hinkelen, huppelen en galop

We sluiten af met de grondvormen hinkelen, huppelen en galop. Alle drie vaak lastige bewegingen om de kleuters eigen te maken in de kleutergym les. Het beheersen van de ene grondvorm, helpt vaak bij het aanleren van de andere. Zo is de galoppas, ook wel chassee of aansluitpas genoemd, eigenlijk een halve,  niet afgemaakte huppel.

Beheerst een kleuter de galoppas, dan is het stapje naar de huppel vaak snel gemaakt. Ook de balansoefeningen en de springoefeningen die we in bovenstaande filmpjes hebben laten zien, zijn een belangrijke voorwaarde voor het aanleren van hinkelen en huppelen. Door deze grondvormen veel en gevarieerd aan te bieden, worden de kinderen optimaal gestimuleerd om de vaardigheden onder de knie te krijgen.

Tot slot

Hopelijk hebben we je in deze blog genoeg inspiratie gegeven om een leuke en gevarieerde kleutergym les aan te bieden. Wij van Beter Turnen hebben als missie om zo veel mogelijk docenten te inspireren en stimuleren om leuke, effectieve en gevarieerde gymlessen aan te bieden. Wij hopen met ons platform niet alleen de trainers, maar vooral de kinderen te helpen tijdens hun ontwikkeling in het bewegen. Op ons kleuter platform hebben we een kleine 1000 methodische filmpjes staan van alle grondvormen van bewegen. Ook  hebben wij een 20-tal spelkaarten ontworpen om super snel een leuk spel voor je kleutergym lessen voor te bereiden. Via deze link kun je een proefmaand aanvragen voor ons kleuterplatform, waardoor je een maand toegang krijgt tot alle content!

Over de schrijver
Mijn naam is Jojanneke Radstake. Ruim 15 jaar heb ik geturnd, en mijn liefde voor de turnsport heeft er voor gezorgd dat ik er mijn werk van heb gemaakt. Ik geef les aan allerlei groepen, van peutergym tot selectieturnen. In opdracht van Beter Turnen heb ik de grondvormen van bewegen bij kleutergym met korte filmpjes in kaart gebracht en verzorg ik de bijscholing Kleutergym.
Reactie plaatsen