arrow_drop_up arrow_drop_down
2 maart 2020 

Salto leren, de belangrijkste stappen voor beginners

Salto leren, hoe doe je dat?

De salto leren: een indrukwekkend staaltje lichaamsbeheersing, die eigenlijk iedereen wel eens zou willen doen. Want wat is er nu mooier dan in de lucht over de kop vliegen, en ook nog eens op je voeten landen? Een pretpark is er niks bij…

Spoiler: een salto kun je niet zomaar. Er liggen behoorlijk wat fysieke eisen ten grondslag aan dit kunstje. Vergt het training? Ja. Is het een haalbaar streven? Absoluut!

Ben jij redelijk fit, in staat om een koprol te maken, en bereid om wat vlieguurtjes te gaan maken? Dan staat niets jou in de weg om onderstaande stappen door te nemen, op weg naar een prachtige salto als eindresultaat!

Salto leren: overige voorwaarden

Doorzettingsvermogen is met stip de belangrijkste voorwaarde voor het aanleren van de salto. Echter: een veilige leeromgeving gaat hier zeker mee gepaard.

Waar je de beginstapjes nog rustig thuis onder de knie kunt krijgen, omgeven door zachte matrassen en kussens, is het bij het uitvoeren van de echte salto tijd om naar de gymzaal of turnhal te gaan. Oefen veel op trampolines, zachte tumblingbanen, in valkuilen, of op een grote stapel matrasjes!

Salto leren: beginnen met de warming-up

Voordat je begint met oefenen, is het goed om de spieren die je gaat gebruiken, even op te warmen en op te rekken. Denk hierbij aan je polsen, je enkels, hamstrings, nek en schouders.

Maak ook je lijf lekker warm door een aantal rondjes te rennen, of doe wat jumping jacks op de plaats.

salto-leren-warmingup-turnen

 

salto-leren-warmingup-turnen

Salto leren: stap voor stap

Een salto is eigenlijk niets minder dan een koprol, maar dan in de lucht. Neem dus ook de koprol als startpunt, en bouw vanuit hier verder uit, met onderstaande stapjes, en in een veilige en zachte situatie, met matrassen/matjes/kussens enz.

  • Liggen op rug, en in een felle beweging jezelf zo snel mogelijk klein maken waarbij je je knieën vastpakt en je kin op je borst duwt.
  • Een snelle koprol maken met het vastpakken van je knieën tijdens het rollen
  • Een ‘bommetje’ maken op bijvoorbeeld een trampoline, waarbij je met twee voeten afzet, landt (én direct weer verder kaatst) op je rug, en weer tot stand komt op je voeten.
  • Een korte aanloop maken met je armen in de lucht, langs je oren. Zet vervolgens met twee voeten af en maak een snelle koprol. Hoe sterker de afzetondergrond veert, hoe makkelijker de koprol gaat. Probeer tijdens de koprol je benen vast te houden.

salto-leren-warmingup-turnen-rollen

 

 

 

En verder?

Als bovenstaande stapjes je goed afgaan, zorg dan dat je de laatste stap in zoveel mogelijk verschillende oefensituaties gaat trainen, en dat de koprol steeds hoger in de lucht plaatsvindt.

Begin makkelijk, door af te zetten in een trampoline en te landen in een valkuil of op een stapel matrassen. Merk je dat de salto hoog genoeg zit, probeer dan eens echt op je voeten te gaan landen!

Aan de slag!

Met bovenstaande tools ben jij klaar om je salto avontuur te beginnen. Ben je enthousiast, maar zie je het nog niet helemaal voor je? Kijk dan eens rond op deze site, en ontdek vele tips, filmpjes en adviezen over alles wat jij moet weten over de turnsport! Bekijk ook onze video pagina met meer dan 100 turnoefeningen.

Reactie plaatsen