arrow_drop_up arrow_drop_down
De salto; hoe leer je het jezelf en je turnsters aan?
5 oktober 2020 

De salto; hoe leer je het jezelf en je turnsters aan?

De salto: een indrukwekkend staaltje lichaamsbeheersing, die eigenlijk iedereen wel eens zou willen doen. Want wat is er nu mooier dan in de lucht over de kop vliegen, en ook nog eens op je voeten landen? Een pretpark is er niks bij…Vooral in de turnsport wordt er regelmatig een salto gemaakt. Bij elk wedstrijdtoestel kan het eigenlijk geturnd worden. Denk aan een salto op balk, een overslag salto over de pegasus, of een ondersprong salto van brug. In dit artikel lees je hoe je met kleine stapjes je de salto kunt leren. Of je nu een beginner bent, of al wat jaartjes in de gymzaal traint, met deze tips en oefeningen gaat het je vast en zeker lukken!

[[showindex]]

De salto, hoe zit het er uit?

Simpel gezegd: de salto is een koprol, maar dan in de lucht. Vanzelfsprekend is het uitvoeren van de salto niet zo eenvoudig als de koprol. Bij een salto spring je eerst hoog in de lucht, met bijvoorbeeld een afzet vanaf een minitrampoline. Je armen gaan mee omhoog om nog meer hoogte te creëren. Tegelijkertijd maak je van jezelf een balletje, waarbij je neus richting je knieën gaat. Vervolgens draai je een heel rondje over de breedte as in de lucht. Om je landing voor te bereiden strek je vlak voor het eind van de draai je benen weer uit en open je je romphoek. Je armen gaan, net als het gestel van een vliegtuig, naar de zijkant voor de landing. Tot slot land je op je voeten, waarbij je benen licht gebogen zijn en je armen zijwaarts zijn.

Salto leren, hoe doe je dat?

Spoiler: een salto kun je niet zomaar. Er liggen behoorlijk wat fysieke eisen ten grondslag aan dit kunstje. Vergt het training? Ja. Is het een haalbaar streven? Absoluut!

Ben jij redelijk fit, in staat om een koprol te maken, en bereid om wat vlieguurtjes te gaan maken? Dan staat niets jou in de weg om onderstaande stappen door te nemen, op weg naar een prachtige salto als eindresultaat!

 

Oefenen, oefenen, oefenen

Doorzettingsvermogen is met stip de belangrijkste voorwaarde voor het aanleren van de salto. Echter: een veilige leeromgeving gaat hier zeker mee gepaard.

Waar je de beginstapjes nog rustig thuis onder de knie kunt krijgen, omgeven door zachte matrassen en kussens, is het bij het uitvoeren van de echte salto tijd om naar de gymzaal of turnhal te gaan. Oefen veel op trampolines, zachte tumblingbanen, in valkuilen, of op een grote stapel matrasjes!

Salto leren: beginnen met de warming-up

Voordat je begint met oefenen, is het goed om de spieren die je gaat gebruiken, even op te warmen en op te rekken. Denk hierbij aan je polsen, je enkels, hamstrings, nek en schouders.

Maak ook je lijf lekker warm door een aantal rondjes te rennen, of doe wat jumping jacks op de plaats.

Met het doen van een van deze warming-ups word je gegarandeerd lekker los en warm, en ben je optimaal voorbereid voor het oefenen van de salto.

 

Salto leren: stap voor stap

Een salto is eigenlijk niets minder dan een koprol, maar dan in de lucht. Neem dus ook de koprol als startpunt, en bouw vanuit hier verder uit, met onderstaande stapjes, en in een veilige en zachte situatie, met matrassen/matjes/kussens enz.

  • Liggen op rug, en in een felle beweging jezelf zo snel mogelijk klein maken waarbij je je knieën vastpakt en je kin op je borst duwt.
  • Een snelle koprol maken met het vastpakken van je knieën tijdens het rollen
  • Een ‘bommetje’ maken op bijvoorbeeld een trampoline, waarbij je met twee voeten afzet, landt (én direct weer verder kaatst) op je rug, en weer tot stand komt op je voeten.
  • Een korte aanloop maken met je armen in de lucht, langs je oren. Zet vervolgens met twee voeten af en maak een snelle koprol. Hoe sterker de afzetondergrond veert, hoe makkelijker de koprol gaat. Probeer tijdens de koprol je benen vast te houden.

We starten met oefeningen waarbij we een koprol maken, en deze koprol vervolgens op diverse toestellen steeds sneller gaan maken. De snelheid in de koprol heb je straks ook zeker nodig bij het maken van een salto. Varieer ook in de toestellen waarop je de afzet maakt. Enkele voorbeelden zijn een minitramp, een grote trampoline, een plankoline, een plank of misschien wel gewoon een dikke mat.

 

 

Tipsalto en bommetje

Als de snelle koprol goed gaat, en je merkt dat je al steeds een beetje los komt van de ondergrond, gaan we verder met de tipsalto. Bij de tipsalto maken we al wel een salto in de lucht, maar ‘tippen’ we met de handen eerst nog even de dikke mat ( of andere ondergrond) aan voordat je over de kop gaat.

Ook het bommetje kan nu worden geoefend. Bij het bommetje wordt ook de salto al in de lucht gemaakt, alleen de landing wordt nog even achterwege gelaten. Bij het bommetje land je namelijk op je rug.

 

 

Tips bij het oefenen van de salto

  1. maak een snelle aanloop en actieve insprong, waarmee je vaart creëert
  2. neem je armen mee de lucht in bij je afzet
  3. pak je knieën of onderbenen vast tijdens het draaien in de lucht
  4. houd je knieën, vooral in het beginstadium van oefenen, iets uit elkaar. Zo voorkom je een bloedneus als je per ongeluk te lang klein blijft.
  5. zet tijdens de landing je voeten iets uit elkaar, buig je benen licht en houd je armen zijwaarts

Door naar de echte salto

Na het oefenen en onder de knie krijgen van bovenstaande tips en video’s, ben je klaar voor de echte salto. Oefen de salto op zo veel mogelijk manieren. Met diverse afzet materialen, verschillende ondergronden, en op verschillende plaatsen. Hoe vaker en gevarieerder jij over de kop vliegt, hoe beter de salto zal gaan.

 

 

 

En verder?

Het leuke van de salto, maar eigenlijk van de hele turnsport; je bent nooit klaar met leren. Als je een element onder de knie hebt, is er altijd wel weer een moeilijkere variant op het element. Een salto kan bijvoorbeeld gestrekt worden uitgevoerd. Of met een halve of hele draai erin. Of wat dacht je van dubbel salto? Kortom; stop niet als je de salto onder de knie hebt. Daag je zelf uit, en kijk wat er nog meer mogelijk is!

Aan de slag!

Met bovenstaande tools ben jij klaar om je salto avontuur te beginnen. Ben je enthousiast, maar zie je het nog niet helemaal voor je? Of beheers je de salto en wil je meer leren? Kijk dan eens rond op deze site, en ontdek vele tips, filmpjes en adviezen over alles wat jij moet weten over de turnsport! Bekijk ook onze video pagina met meer dan 100 turnoefeningen.

Over de schrijver
Mijn naam is Jojanneke Radstake. Ruim 15 jaar heb ik geturnd, en mijn liefde voor de turnsport heeft er voor gezorgd dat ik er mijn werk van heb gemaakt. Ik geef les aan allerlei groepen, van peutergym tot selectieturnen. In opdracht van Beter Turnen heb ik de grondvormen van bewegen bij kleutergym met korte filmpjes in kaart gebracht en verzorg ik de bijscholing Kleutergym.
MALICK
wendy
Door

wendy

op 26 October 2020

De video's doen het niet

Reactie plaatsen