Thuis turnen met je kind; 8 oefeningen voor de rekstok
21 maart 2021 

Thuis turnen met je kind; 8 oefeningen voor de rekstok

Jonge kinderen zijn in de speeltuin vaak op een rekstok te zien. Lekker zwaaien, hangen en duikelen. Maar goed ook, de motorische vaardigheden die hiermee worden geoefend, zijn erg belangrijk. Zo zorgt duikelen ervoor, dat ook de koprol zonder angst kan worden uitgevoerd. Daarnaast traint het ‘ over de kop gaan' de coördinatie van het kind.

Voor turners en turnsters is het erg fijn om ook naast hun gym- en turnlessen, thuis door te kunnen oefenen. Met een duikelrek thuis, is het mogelijk die borstwaartsom, hoekhang of het ophurken, wat vaker te oefenen, en zo sneller onder de knie te krijgen. Ook andere basiselementen uit het turnen kunnen met een rekstok worden geoefend. In deze blog geven we je 8 oefeningen, die je thuis kunt doen!

Zwaaien aan de rekstok

Een van de basis elementen uit de turnsport aan brug of rekstok, is het zwaaien. Zwaaien dient vaak als verbindingselement tussen twee onderdelen. Denk aan zwaaien, gevolgd door een hurksalto. Voor jonge turnsters is het vooral van belang dat zij gaan oefenen om vaart te maken én te behouden in de zwaai. Door achter ‘om te pakken' zorg je er voor dat je niet van de rekstok afglijdt, en het zwaaien langer volhoudt.

Voorover duikelen

Voor de beginnende turnster nog wel eens spannend, de eerste keer voorover duikelen! Kinderen hebben vaak de neiging de duikelstang los te laten, bij het naar voren gaan. Zorg er bij het duikelen voor dat de turnster de duimen om de rekstok houdt, en haar handen NIET andersom zet. Hulpverlenen doe je met duikelen bij de pols en onderrug.

Borstwaartsom op de rekstok

Met de borstwaartsom zijn we bij een turnelement aangekomen, die vaak als eerste element bij een turnwedstrijd  gedaan wordt. Bij de borstwaartsom maak je als het ware een koprol achterover. Je zet af vanaf de grond, en komt uit tot steun op de duikelstang. Je armen probeer je tijdens de gehele beweging recht te houden.

Ophurken

Het element ophurken vraagt vaak veel tijd en geduld om een turnster aan te leren. In de turn training worden veel methodische oefeningen gebruikt om de turnster kennis te laten maken met de beweging. Veel van deze methodiekjes kunnen ook thuis worden uitgevoerd, weliswaar met iets andere objecten dan de toestellen in de zaal. Denk aan een stoel, een bank, een matras en een rekstok voor thuis, en je komt een heel eind!

 

 

Als deze methodiekjes lukken, kan de turnster verder met het ophurken op de rekstok vanuit steun! Hulpverlenen doe je bij de bovenarm en de achterkant van het bovenbeen.

Buikdraai

De beweging van de buikdraai is eigenlijk hetzelfde als de borstwaartsom. Ook hierbij draai je als het ware een koprol achterover om de rekstok heen. Het verschil hierbij is dat je de buikdraai vanuit steun op de de stok doet. Je zwaait je benen, en daarbij ook je romp, een stukje van de stok af. Bij het terugkomen met de heupen op de stok, laat je je achterover vallen. Je draait vervolgens je lichaam om de stok. Tips bij de buikdraai:

  1. houd altijd je armen recht
  2. zorg dat je kin je op je borst is, dus niet je hoofd in je nek!
  3. houd je heupen tijdens de gehele draai tegen de stok aan
  4. hoe hoger je opzwaai, hoe meer vaart je hebt om de buikdraai te maken
  5. eindig tot steun met gestrekte armen

Hoekhang

Een echte buikspierkiller; de hoekhang. Voor deze houding moet een turnster al over aardig wat kracht en vormspanning beschikken. Dit element komt bij veel niveau's in de onderbouw van de wedstrijd turnsport terug. Vaak wordt er op wedstrijden gevraagd om vanuit steun voorover te duikelen, en vervolgens tot hang te komen meteen heuphoek van 90 graden. Deze houding dient de turnster dan 3 tellen vast te houden. Een leuk element om thuis op je duikelstang te trainen!

Basiselement handstand trainen

Ook erg leuk en leerzaam: het trainen van de handstand met behulp van de duikelstang. Door vanuit hang in de knieholtes de handen los te laten en op de grond te zetten, wordt het steunen van de handstand geoefend. Echter wel op zo'n manier, dat ook kinderen die pas begonnen zijn met handstand oefenen, dit kunnen. De succesbeleving is hier groot, doordat de kinderen direct het gevoel hebben helemaal in de handstand te staan.

Als deze beweging lukt, kan er ook vanuit stand een handstand worden opgegooid, waarbij de benen tegen de rekstok leunen. En uiteindelijk… misschien wel op de rekstok zelf! 🙂

Boogje/ flikflak oefenen met de rekstok

Wat ook met een rekstok getraind kan worden, zijn de elementen flikflak en boogje. Deze twee turn onderdelen zijn bij veel turnster en turners favoriet. Als je de sporter vraagt wat zij het liefst op turnen willen leren, wordt er vaak salto, boogje of flikflak genoemd. Met de rekstok kan dit op een leuke en laagdrempelige manier!

 

Rekstok voor thuis

Hopelijk heb je naar het lezen van deze blog genoeg inspiratie om thuis, of wellicht op een buiten turntraining, aan de slag te gaan met beginnende turnsters! Wil je starten, maar ben je nog op zoek naar een rekstok? Kijk dan eens hier!

rekstok-duikelstang

Over de schrijver
Mijn naam is Jojanneke Radstake. Ruim 15 jaar heb ik geturnd, en mijn liefde voor de turnsport heeft er voor gezorgd dat ik er mijn werk van heb gemaakt. Ik geef les aan allerlei groepen, van peutergym tot selectieturnen. In opdracht van Beter Turnen heb ik de grondvormen van bewegen bij kleutergym met korte filmpjes in kaart gebracht en verzorg ik de bijscholing Kleutergym.
Reactie plaatsen