Het geven van kleuter gymlessen. Wellicht niet voor iedereen weggelegd. Het is een lesgroep die vaak net een andere aanpak nodig heeft dan andere lesgroepen. Je moet je in kunnen leven in de belevingswereld van peuters en kleuters. En het leeftijdsverschil is vaak enorm tijdens gymlessen. Daarom vragen veel docenten zich af welke kleutergym oefeningen geschikt zijn om aan te bieden tijdens de kleuterlessen. In dit artikel laten we zien welke kleutergym oefeningen je kunt aanbieden, en waar je op moet letten tijdens de lessen kleutergym.
Het belang van kleutergym
Misschien wel een van de belangrijkste en meest veelzijdige lesgroep van je vereniging: de kleuters! De basis voor een goede motorische ontwikkeling wordt al heel jong gelegd. Hoe jonger iemand met beweging bezig is, hoe meer impact het bewegen heeft op alle ontwikkelingsdomeinen. Door veel, veelzijdig en gevarieerd bewegen, leren kinderen hoe ze hun lichaam kunnen gebruiken. En hierdoor motorisch competent te worden en competent te voelen.
Ontwikkeling in de kleutergymles
In de kleutergymnastiek komt zo op het eerste gezicht de grove motoriek het meest naar boven. Denk aan lopen, springen, hinkelen, een bal schieten enz. Maar ook de fijne motoriek die in het dagelijks leven van het kind wordt getraind door bijvoorbeeld knippen, een boterham smeren, schrijven, kan ook zeker in de gymles worden getraind. Om dit soort kleutergym oefeningen te kunnen aanbieden, moet je als kleuterdocent een creatieve geest hebben.
Kleutergym oefeningen voor de fijne motoriek
Kleutergym oefeningen voor de grove motoriek
Kleutergym oefeningen aanbieden in verschillende organisatievormen
Binnen de gymles kun je natuurlijk op veel manieren kleutergym oefeningen aanbieden. De ene organisatievorm heeft andere voordelen dan de ander.
Kleutergym oefeningen aanbieden in stroomvorm
Bij het werken in stroomvorm gymmen de kinderen in de kleuterles een vooraf aangegeven rondje. De kinderen doen iedere opdracht 1 keer. Vervolgens gaan ze direct verder, via de aangegeven route, naar het volgende opdrachtje. De looprichting van het gymrondje kan worden aangegeven. Dit kan met hoepels, blokjes, steps, touwtjes, kleine matjes, enz.
Voordelen van werken in stroomvorm:
- kinderen worden ‘ gedwongen’ elke oefening af te gaan
- hoge lesintensiteit
- overzichtelijk voor docent
Nadelen van werken in stroomvorm:
- kans op filevorming
- minder controle op correct uitvoeren van de oefening
Kleutergym oefeningen aanbieden in groepsvorm
De naam zegt het al. Bij het werken in groepsvorm worden de kinderen opgedeeld in een aantal groepjes, waarna ze per groepje met 1 opdracht aan het werk gaan. Het groepje blijft een bepaalde tijd bij een oefening en voert deze dus meerdere malen uit. Na een bepaalde tijd zullen ze door wisselen naar de volgende opdracht.
Werken in groepsvorm is een organisatievorm die vooral vroeger veel gebruikt werd, met name bij de turn- en wedstrijdgroepen. Vaak zijn er dan maar 4 of 5 oefeningen/toestellen waarop getraind wordt. Tegenwoordig wordt er docenten juist geleerd om veel kleine oefenvormpjes aan te bieden, waarbij een element, bijvoorbeeld een handstand, in stukjes wordt gehakt. Over de hele zaal worden er dan allemaal kleine stapjes uit de verschillende fases van de handstand geoefend.
Voordelen van werken in groepsvorm:
- veel structuur voor de kinderen, maar 1 opdracht te hoeven onthouden
- overzichtelijk voor de docent
Nadelen van werken in groepsvorm:
- lagere lesintensiteit
- minder uitdaging
- minder diversiteit
Kleutergym oefeningen aanbieden tijdens een vrije les – met aanwijzing
Bij een vrije les met aanwijzing laat je de kleuters deels hun eigen les bepalen. De toestellen die er klaar staan mogen allemaal gebruikt worden. Per toestel wordt er door de docent een opdracht of aanwijzing gegeven. Kinderen mogen zelf beslissen wat ze gaan oefenen. Maar ook hoe lang ze bij een opdracht blijven, en of ze alle opdrachten willen doen.
Voordelen van een vrije les met aanwijzing:
- kleuters hebben controle over hun eigen les. Het plezier wordt vergroot doordat ze vaker of alleen maar hun leukste opdracht kunnen doen
- kinderen kunnen in hun eigen tempo gymmen
- kinderen kunnen op hun eigen niveau gymmen
Nadelen van een vrije les met aanwijzing:
- minder leeropbrengst
- minder overzicht voor de docent
- de kans dat er kleuters zijn die niks gaan doen
Kleutergym oefeningen aanbieden tijdens een vrije les – zelfstandig
Bij een vrije les zelfstandig laat je de kleuters grotendeels hun eigen les bepalen. Alleen de toestelopstelling is vooraf bepaald. Alle toestellen die er klaar staan mogen gebruikt worden. Kinderen mogen zelf beslissen wat ze gaan oefenen. Maar ook hoe lang ze bij een opdracht blijven, maar vooral ook hoe ze de opdracht gaan uitvoeren. Vooral dat laatste is voor de docenten vaak inspirerend en verrassend om te zien. Kleuters gebruiken een toestel vaak heel anders dan hoe jij het in eerste instantie bedoeld had!
Voordelen van een vrije les zelfstandig:
- kleuters hebben controle over hun eigen les. Hierdoor wordt het plezier vergroot, doordat ze vaker of alleen maar hun leukste opdracht kunnen doen
- kinderen kunnen in hun eigen tempo en op hun eigen niveau gymmen
- creativiteit en vindingrijkheid van de kleuter wordt gestimuleerd.
Nadelen van een vrije les zelfstandig:
- minder leeropbrengst
- minder overzicht voor de docent
- de kans dat er kleuters zijn die niks gaan doen
Methodisch lesgeven met differentiatie
Methodisch lesgeven houdt in dat je bepaalde profielelementen of een grondvorm van bewegen in stapjes opbouwt. Als voorbeeld nemen we een handstand. Bij het aanleren van de handstand laat je het kind niet direct een handstand maken, maar oefen je eerst kleine stukjes van dit element. Je laat ze bijvoorbeeld kruiwagen lopen, om het steunen goed te oefenen. Vanaf lig op een verhoging laat je de kinderen er vanaf ‘glijden’ en vervolgens hun benen opzwaaien, om de handstand al een beetje na te bootsen. Het oefenen van al deze kleine stapjes zorgt er voor, dat het kind uiteindelijk beschikt over de fysieke voorwaarden om een handstand te turnen.
Vaak wordt er binnen de vereniging aan kinderen vanaf 6 jaar methodisch lesgegeven, en niet al aan de kleuters. Toch is het heel goed mogelijk om ook de doelgroep kleuters op deze manier les te geven. Alle grondvormen van bewegen zijn eenvoudig en met leuke oefeningen methodisch te trainen.
Koprol Kleutergym oefeningen
Voorkom dat je steeds dezelfde oefeningen gebruikt in de kleuterlessen. Download onze gratis koprol checklist met meer dan 80 verschillende methodische oefeningen op video om de koprol aan te leren.
Balanceren kleutergym oefeningen
Kruipen kleutergym oefeningen
Kleutergym Platform
Kun je meer kleutergym oefeningen op video gebruiken? Met het Kleutergym Platform heb je altijd toegang tot een overzicht met meer dan 500 methodische instructievideo`s voor kleuters, peuters en ouder-en kindgym lessen. Hiermee heb je super snel je kleuterlessen voorbereid, en kun je continu vernieuwende kleutergym oefeningen aanbieden in je lessen.
Welke kleutergym oefeningen gebruik jij zelf in je kleuterlessen? Laat het ons weten in de opmerkingen!